Manifest   AmigaOS   Instalace   Tutorial   WinUAE log   WinUAE konfigurace   WinUAE FAQ   Download   Zlatíčka   Story   Udělátka   Odkazy


     Konfigurace emulátoru WinUAE

     Nebuďte líní přečíst si následující popisy jednotlivých oken konfigurace WinUAE a stejně tak si přečtěte FAQ. Jednak Vám to může pomoci překonat a vyřešit problémy, druhak jsem si s tím dal (nezištně) práci a uteklo mnoho času ! Než se pustíme do popisu, nastíníme si stavbu základních konfigurací:


     AMIGA 500 - konfigurace je vhodná zejména pro provoz her, demoprogramů či jiných aplikací zpravidla staršího data a to z virtuálních ADF disket. Konfiguraci používejte v případě, že daná ADF disketa či aplikace není spustitelná pod konfigurací novějších verzí počítače Amiga - tedy ani po vypnutí Cache (v BOOT MENU) či použití utility KillAGA (příkazem/CLI). Dle zkušeností je tato konfigurace využitelná pro hry a demoprogramy napsané ještě na strojích Amiga 500 a 2000 (především pak nutně vyžaduje čipset OCS či varianty ECS a ROM 1.3) - pro systémové aplikace je využitelná minimálně, avšak některé se jistě najdou - k provozu ale budete navíc potřebovat disketu WorkBench 1.3 a někdy i Extras 1.3. Ke zprovoznění je nutný soubor s obrazen paměti ROM verze KickStart 1.3 pro počítače Amiga 500/2000 atd. (není volně šiřitelný). Dodávám, že i na A500 lze rozjet KickStart vyšších verzí. V případě WinUAE nastavte následující (kroky lze uplatnit i na jiných platformách).

          - CPU (mikroprocesor) Motorola MC68000, doporučeno spustit v režimu "MORE COMPATIBLE"
          - CPU nastavení na skutečnou rychlost Amiga 500 (nelze využívat JIT ani CPU/CHIPSET)
          - paměť ROM verze KickStart 1.3 (256 kB)
          - paměť RAM CHIP 1 MB, RAM SLOW 1 MB (max. 1.8 MB) - ostatní položky vynulovat !!!
          - CHIPSET pro Amigu 500 vyhoví vždy OCS, vcelku bez potíží lze uplatnit FULL ECS
          - SCREEN (obrazovka) rozlišení nejméně 800 x 600 pro FULL SCREEN či WINDOW režim
          - SOUND (zvuk) dle výkonu PC - obecně lze doporučit 44100 Hz a přesnou emulaci v časování
          - FLOPPY (diskety) výchozí vždy DF0: - DF1: až DF3: jen v případě, že je hra/program podporuje
          - INPUT - klávesnice a myš je totožná, joystick na mapě klávesnice nebo dle ovladačů Windows
          - PORTS - lze uplatnit sériový i paralelní port (či další), využití je však minimální
          - HDD - pevný disk lze namountovat, ale v případě Amigy 500 již nemá dnes opodstatnění
          - všechny položky jsou snad názorně vysvětleny v popisech konfiguračních oken

     AMIGA 1200 - konfigurace je opět vhodná zejména pro provoz her. Stále se ještě nejedná o konfiguraci, na které bychom provozovali operační systém jako takový - GUI Workbench atd. Důležitou vlastností je použitý CPU MC68020, pamět ROM 3.0 nebo lépe 3.1, paměť CHIP 2 MB a FAST podle požadavků - holá A1200 žádnou FAST paměť nemá, připojuje se do expansního CPU slotu třeba jako doplněk akceleračních karet či samostatně. Především ale budeme používat čipset AGA - to může být pro celou řadu her zásadní požadavek. Konfigurace je vhodná tedy pro novější hry a programy, velmi často zde spustíte hry ještě z dob Amigy 500 - pomoci si můžete podržením obou tlačítek myši během resetu Amigy - v BOOT MENU pak pro starší hry navolíme starší čipset a vypneme cache pamět procesoru.

          - CPU (mikroprocesor) Motorola MC68020, doporučeno spustit v režimu "MORE COMPATIBLE"
          - CPU nastavení doporučeno na maximální rychlost - v případě JIT lze zkoušet mezi CPU/čipset
          - paměť ROM verze KickStart 3.x (512 kB)
          - paměť RAM CHIP 2 MB, FAST RAM podle potřeby - ostatní položky vynulovat !!!
          - CHIPSET pro Amigu 1200 vždy AGA
          - SCREEN (obrazovka) rozlišení nejméně 800 x 600 pro FULL SCREEN či WINDOW režim
          - SOUND (zvuk) dle výkonu PC - obecně lze doporučit 44100 Hz a přesnou emulaci v časování
          - FLOPPY (diskety) výchozí vždy DF0: - DF1: až DF3: jen v případě, že je hra/program podporuje
          - INPUT - klávesnice a myš je totožná, joystick na mapě klávesnice nebo dle ovladačů Windows
          - PORTS - lze uplatnit sériový i paralelní port (či další), využití je však minimální
          - HDD - pevný disk zde lze uplatnit bez omezení, ale k tomu se vrátíme v konfiguraci systému
          - všechny položky jsou snad názorně vysvětleny v popisech konfiguračních oken

     AMIGA OS 3.x - tato konfigurace vyžaduje nejvyšší míru kompatibility, ale také rychlosti. Nyní použijeme CPU 68020 (a vyšší), FPU 68882 a zcela určitě využijeme JIT - tedy emulaci přes cache pamět - nejlépe mně vždy vycházelo 4 MB. Silný PC počítač je téměř nutností. Podle potřeb uživatele zde lze provozovat OS 3.0 nebo 3.1, nicméně OS 3.9 poskytuje více možností a je to vlastně poslední verze Amiga OS pro 68k Amigy a resp. tedy i pro WinUAE. V případě OS 3.9 je ROM 3.1 nutností. Podle velikosti fyzické paměti PC rezervujeme pro WinUAE velikost Zorro paměti o jeden stupeň nižší - máme-li 256 MB, navolíme 128 MB. Rovněž budeme používat grafickou kartu, přičemž pro WinUAE můžeme rezervovat maximum fyzické paměti, kterou disponuje grafická karta v PC - o její provoz se pak postará ovladač Picasso96 - rychlost emulace se rapidně zvýší. Dále bude potřeba vytvořit si virtuální pevný disk, přičemž je možné používat HDF soubor nebo adresář windowsovského disku - později lze používat obě varianty, ale jen jeden virtuální disk bude bootovací. Výhodou HDF je přenositelnost a zálohování, výhodou adresáře je dostupnost ze systému Windows a jeho velikost je omezena velikostí disku PC - objem vytvořeného HDF nelze měnit. OS 3.9 jsem postavil na základě balíku AmiKit a upravil dle vlastních potřeb. Pro základní instalaci OS 3.9 jsem použil vlastní originální CD AmigaOS OS 3.9 - proběhla naprosto bez problémů. Nelze opomenout ani zvukový ovladač AHI, který posílá zvuk přímo na windows ovladač zvukové karty a tudíž snížíme zatížení procesoru v PC (samozřejmě pokud aplikace podporuje AHI). Důležitou věcí je náhrada matematických knihoven, které jsou napsány přímo pro WinUAE - resp. součástí WinUAE jsou X86 knihovny a v adresáři "Libs" jsou 68k ovladače - záleží na uživateli, zda tuto možnost využije. Více informací naleznete v části INSTALACE.


ABOUT - záložka s číslem verze, odkazy na související nebo spřátelené webové stránky a výpis vývojářů pod tlačítkem "Contributors".

V dolní části okna si všimněte pěti ovládacích tlačítek. "QUIT" nebo také klávesová kombinace "ALT+F4" ukončí ve všech případech tuto aplikaci. Tlačítko "START" nastartuje emulovaný počítač - během emulace můžete klávesou F12 zobrazit tyto konfigurační okna, v řadě případů provést změny za běhu, měnit soubory s obrazy disket atd. Důležité je, že místo tohoto tlačítka se objeví "OK" pro potvrzení změn a pokračování v procesu emulace. Také bude aktivní tlačítko "RESET", které vynutí restart emulovaného počítače a objeví se tlačítko "RESTART", které restartuje samotnou aplikaci WinUAE. Tlačítko "CANCEL" ignoruje změny provedené uživatelem a pokračuje v procesu emulace.

Tlačítko "HELP" zobrazí nápovědu - je aktivní, detekuje-li WinUAE požadovaný soubor.

Klávesou "PAUSE - BREAK" lze proces emulace pozastavit. Důležitou klávesovou kombinací jest "CTRL + WIN + WIN", což způsobí teplý restart Amigy, při kterém zůstane zachován obsah základní paměti Amigy, dokud není přepsán jinými daty - hodí se případně pro vytahování zvuků či grafiky. Taktéž zůstane zachován ramdisk na zařízení "RAD:", ze kterého lze i bootovat (poněkud starší záležitost, se kterou se nemusíte zabývat).

Výpis klávesových zkratek najdete v části FAQ.


PATHS - záložka uživatelem definovaných adresářových cest.

"System ROMs" - výchozí adresář s obrazy kickstart pamětí ROM, po nastavení se otevře vyobrazené okno s výpisem dostupných verzí kickstartů, totéž zobrazí tlačítko "Rescan ROMs"

"Configuration files" - výchozí adresář obsahující uživatelské konfigurace, také výchozí adresář pro ukládání nových uživatelských konfigurací

"Screenshots" - výchozí adresář pro ukládání obsahu aktuální obrazovky ze záložky "OUTPUT" -> "Save screenshot"

"State files" - výchozí adresář pro ukládání aktuálního stavu celé paměti (např. rozehraná hra) ze záložky "MISC" -> "Save State..."

"Videos" - výchozí adresář pro ukládání audio-video souborů dle zvoleného kodeku ze záložky "OUTPUT" -> "AVI Output Enabled"

"Saveimages" - výchozí adresář pro ukládání diskových obrazů

"Reset to defaults" - obnoví tovární nastavení adresářových cest


QUICKSTART - přednastavené konfigurace

V poli "Emulated Hardware" lze vybrat požadovaný model počítače a jeho konfiguraci - tyto možnosti jsou vhodné pro začátečníky, optimální uživatelskou konfiguraci je nutné provést manuálně.

V poli "Compatibility vs CPU Power" raději ponechat volbu "Best ...", dnešní počítače jsou dostatečně rychlé.

Dále je možné vybrat si druh konfigurace (základní nebo rozšířenou) a používat jednu nebo dvě virtuální disketové jednotky - pro operační systém v každém případě fungují obě, v případě her na více disketách je to individuální. Doporučujeme ponechat volbu "Write-protected" - ochrana proti zápisu.

Tlačítko "Select disk image" otevře okno pro výběr souboru s obrazem diskety. WinUAE podporuje různé formáty (ADF, ADZ, DMS ...) a také různé datové objemy, což se děje automaticky. Tlačítko "EJECT" vyjme disketu z jednotky.

Je-li aktivní režim "Start in Quickstart mode" a vše nastaveno, je možné spustit proces emulace tlačítkem "START".

Upozorňujeme, že tento pořad není vhodný ani pro děti a raději používejte manuálně vyladěné konfigurace - vyhnete se celé řadě problémů.


CONFIGURATIONS - uživatelské konfigurace

Tato záložka slouží ke správě uživatelských konfigurací. Hlavní část okna obsahuje seznam konfigurací. V poli "Name" vidíme jméno konfigurace a pole "Description" obsahuje její popis. Konfiguraci označíme klepnutím myši pro další operace, dvojklikem můžeme spustit emulaci.

Tlačítko "LOAD" nahraje označenou konfiguraci a "SAVE" přepíše již dříve vytvořenou konfiguraci. Oproti tomu tlačítko "LOAD From..." otevře okno pro výběr konfiguračního souboru a "SAVE As..." uloží konfigurační soubor dle libosti uživatele - buď jako nový soubor nebo přepíše již dříve uložený. Tlačítko "DELETE" odstraní po dotazu označenou konfiguraci.

Konfigurací můžete mít celou řadu - některé univerzální, další pak speciálně pro některé hry či demosnímky, které vyžadují nějaká specifická nastavení.

Funkce "Autoload" zabezpečí okamžité nahrání konfigurace po označení bez použití tlačítka "LOAD".

Pole "Additional Information" zobrazí či umožní nastavit dodatečné informace.

Některé položky konfigurací lze měnit a upravenou konfiguraci uložit během procesu emulace.


CPU - volby a nastavení procesoru

Tato záložka je nejdůležitější ze všech, ovlivňuje kvalitu emulace zvoleného počítače Amiga. Nastavení rychlosti lze měnit během procesu emulace, ale obecně to nelze doporučit.

V poli "CPU" volíme procesor. MC 68000 pro počítač Amiga 500, MC68010 se neuplatní, MC 68020 pro počítač Amiga 1200 v základním provedení. Vyšší procesory řídí počítač Amiga 3000, Amiga 4000 i Amigu 1200 na rozšiřujících turbokartách - známé jsou turbokarty Blizzard 1230 s CPU 68030/50 MHz nebo 1240 s CPU 68040/40 MHz s interním FPU. Nepoužijeme-li JIT proces, doporučuje se režim "More compatible".

V poli "FPU" zapneme matematický koprocesor 68881 či lepší 68882, opět s vyšší stabilitou "More compatible". Uplatní se k CPU 68020 a 68030. Někdy funkčnější varianta 68020+FPU než 68040.

"CPU Emulation Speed" ovlivní rychlost i kompatibilitu. Pro práci v systému doporučuji "Fastest possible...", pro emulaci Amigy 500 slouží "Match A500 speed" a třetí možnost řídí kvalitu mezi procesorem a čipsetem - vhodné pro některé hry či demosnímky při chybném zobrazení grafiky atd. "CPU idle" umožní mírně přibrzdit rychlost CPU.

Volba "JIT" poskytne vysoký výkon, nastavení dle vyobrazení, při stabilitě možno zvýšit až na 8 MB mezipaměti.


CHIPSET - použití zákaznických procesorů

Tato záložka je neméně důležitá, především zákaznické čipy vytváří charakter počítačů Amiga - i s relativně pomalejším procesorem poskytuje počítač vysoký výkon pro multimedia.

V poli "Chipset" volíme pro Amigu 500 variantu OCS popř. ECS Agnus/Full. Pro Amigu 1200 je to AGA čipset - ten vyžaduje CPU 68020 a vyšší. Volba "Chipset Extra" zapne vlastnosti pro daný typ počítače. Norma NTSC se uplatní zvláště u některých her.

V poli "Options" volíme lepší "Blitter" (trochu náročnější na výkon PC) nebo cyklování. "Genlock connected" simuluje připojené videozařízení - vyžadují některé aplikace pro zpracování videa. "Faster RTG" zvýší rychlost emulované grafické karty.

V poli "Collision Level" volíme úroveň pro emulaci grafických sprajtů. Na rychlém PC je možná i "Full" varianta, jinak dle vyobrazení, při vypnutých kolizích lze být v některých hrách nesmrtelný.

Pole "Sound Emulation" slouží pro základní nastavení pro emulaci zvuku. Vypnuto "Disabled", zapnuto "Enabled" a zapnuto s nejvyšší přesností "100% Accurate". Přesnější nastavení řeší záložka "SOUND".


ADVANCED CHIPSET - nastavení čipsetu

V předchozí záložce jsme zvolili čipset a zde jej můžeme nastavit poněkud přesněji. Standartní tovární možností je volba "Compatible Settings" a nehrozí žádné problémy. Nastavení čipsetů je spíše záležitostí pro specialisty. Taktéž si týká určitých hardwarových komponent různých typů počítače Amiga, které si přejete používat či nikoliv.


ROM - volba kickstartu, obrazu paměti ROM

Do pole "Main ROM file" vložíme požadovaný soubor. Pro počítač Amiga 500 to bude verze KickStart 1.3, pro počítač Amiga 1200/4000 vložíme KickStart 3.1. K emulaci herní konzole CD32 je třeba dvou souborů, hlavní a rozšířená paměť ROM do pole "Extended ROM file".

Upozorňuji, že jakoukoliv verzi paměti v jakékoliv podobě musíte vlastnit v souladu s licenčními podmínkami - tedy legálně zakoupené.

Funkce "MapROM" nakopíruje paměť ROM do paměti RAM, v emulátoru je urychlení jen teoretické. Funkce "ShapeShifter" zapne podporu tohoto emulátoru počítače Apple MacInTosh 68k, který býval velmi oblíbený mezi uživateli počítače Amiga.

Pole "Miscellaneous" obsahuje volby pro zapnutí nebo začlenění některých kartridží a jejich pamětí.


RAM - nastavení pamětí RAM

Základní pamětí je tzv. CHIP RAM, která je základem. Není-li připojena např. grafická karta, ukládají se do ní data veškeré grafiky, podobně zvuková data atd. Pro Amigu 500 je to 1 MB, pro vyšší typy až 2 MB. Emulátor nabízí až 8 MB, takže s tím lze laborovat - vhodnější jen pro provoz v systému.

K rozšíření Amiga 500 se uplatní paměť SLOW, přičemž běžně postačí 1 MB, ale můžeme využít i nabízené maximum.

Pro rozšíření vyšších typů se používá tzv. FAST RAM, nejvíce typické např. pro počítač Amiga 1200 a uplatní se převážně u her, které mohou mít problémy s pamětí na slotu Zorro 3 (Zorro jsou sloty podobné slotům PCI, Zorro II je 16bit, Zorro III je 32bit).

Pro práci v operačním systému budeme naopak přídavnou paměť na Zorro III používat v nejvyšším objemu - součtem všech hodnot nelze překročit fyzickou paměť v PC.

Emulace RTG-UAE grafické karty přes rozhraní Picasso96 vyžaduje přiřadit další paměť, nikdy ne více než je paměť na grafické kartě v PC. Rapidně se zvýší rychlost emulace a možnosti grafického výstupu.

Vyžaduje-li nějaká aplikace nastavení pamětí na "základní desce", provedeme nastavení v poli "Advanced Memory Settings" (pokusím se zjistit, o co se vlastně jedná).


FLOPPY - virtuální disketové jednotky

Základem každé Amigy je jedna disketová jednotka označená jako zařízení "DF0:", připojit však lze ještě další 3 jednotky. V operačním systému lze pracovat se všemi a hlavně najednou (Amiga opravdu umí formátovat 4 diskety najednou, můžete u toho psát dopis, poslouchat hudbu a podobně). Standartem je datový objem 880 kB (DD), nicméně dodávaly se HD jednotky pro objem 1.76 MB. Diskety zastupují v emulátoru tzv. soubory s obrazem diskety včetně formátu, boot sektoru atd. Standartním formátem bývá ADF, emulátor podporuje také zapakované ADF jako ADZ, DMS formát a další.

Informace pro hráče - hry na více disketách mohou všechny jednotky podporovat, ale často podporují pouze první dvě jednotky nebo jen první jednotku (poznáte, co je diskotéka).

U každé jednotky můžeme nastavit ochranu proti zápis "Write-protected". Tlačítko "EJECT" disketu vyjme, vedlejší tlačítko otevře okno pro výběr souboru s obrazem diskety.

Přístup na diskety lze zrychlit až na 800% a většinou s tím nejsou problémy. Novou disketu si vytvoříme v poli "New Floppy Disk Image" a raději se chovejte standartně tj. 3,5" DD, FFS (fastfilesystem), 880 kB. Pozor: toto nemá nic společného s disketovou jednotkou v PC s přístupem přes ovladač zařízení "PC0:"

Upozornění: Systém 1.3 nepodporuje FFS !!!


HDD - virtuální a fyzické pevné disky

Hlavní část záložky obsahuje seznam systému dostupných diskových zařízení. Standartně začínáme prvním oddílem "DH0:", nicméně systém je velmi liberální, spíše jde o to, který oddíl je spustitelný (bootable). Pevnými disky zde mohou být zvolené adresáře na jednotkách pro Windows (takže i CD-ROM, paměťová karta), soubory s obrazem pevného disku HDF (umístěné opět kdekoliv) a také fyzický pevný disk s formátem Amigy (připojení vyžaduje Windows 2000/XP/Vista a přihlášení jako administátor).

Tlačítkem "Add Directory or Archive" vybereme adresář (nebo archiv) a označíme zařízení, "Add Hardfile" vybereme soubor s obrazem pevného disku (zde jej také lze vytvořit), opět označíme jako zařízení. "Add Hard Drive" zpřístupní fyzický disk, který již má nebo bude mít formát čitelný v počítači Amiga. "Remove" odstraní označený disk ze seznamu a "Properties" zobrazí informace, případně lze provést změny.

Funkce "Add PC drives at startup" zpřístupní veškerá aktuální disková zařízení Windows, "Include CD/DVD drives" zpřístupní fyzicky CD/DVD jednotky, "Include network drives" zpřístupní síťové jednotky. "Disable UAEFSDB" zakáže zápis souborů ze seznamy (jinak funkční jen v případě disků jako adresáře), "Don´t use Recycle Bin" vypne koš Windows, "Automount removable drives" zajistí autodetekci připojených a odpojených zařízení během emulace (např. USB klíčenky, paměťové karty).


HARDFILE SETTINGS - operace s obrazem disku, vytvoření a nastavení HDF

Toto okno se otevře tlačítkem "Add Hardfile" ze záložky "HDD".

V poli "New hard disk image file" lze vytvořit nový HDF disk vložením hodnoty v megabajtech a tlačítkem "Create" tento soubor uložit. Specialisté mohou nastavit hodnotu "DOS type".

V poli "Settings" vybereme cestu "Path" k souboru s obrazem disku, do "FileSys" patří handler souborového systému (FastFileSystem, SmartFileSystem). Disk se označí jako zařízení "Device", které AmigaOS porozumí (DH0, DH1 ...) a nastavit čtení/zápis "Read/Write". Dále je možné nastavit prioritu pro bootování (vyšší číslo je vyšší priorita) a specialisté mohou nastavit hodnoty pro souborový systém (jinak ponechat základní vyobrazené hodnoty). Položka "HD Controller" slouží k nastavení, kterak bude AmigaOS na toto diskové zařízení přistupovat (doporučuji ponechat UAE). Tlačítko "Enable RDB mode" povolí operace jako s fyzickým diskem utilitou HDToolBox spuštěnou "hdtoolbox -uaehf.device". Další informace budou doplněny (snad) později.


VOLUME SETTINGS - nastavení diskového zařízení jako adresáře na disku Windows

Toto okno se otevře tlačítkem "Add Directory of Archive" ze záložky "HDD".

Položka "Device Name" je název zařízení pro AmigaOS (DH0, DH1...), "Volume label" je pojmenování disku, "Path" je cesta k adresáři nebo archivu, který bude disk zastupovat po výběru přes tlačítka "Select Directory" nebo "Select Archive or Plain File". Volba "Read/Write" zabezpečí čtení a zápis. Tlačítko "EJECT" toto zařízení odstraní.


DISPLAY - nastavení grafického výstupu

Amiga vysílá obraz v normě PAL/NTSC (dle verze a typu) hardwarem dle možností čipsetu, dále rozšířením přes grafickou kartu v Zorro slotu či jinak. Použitím RTG se emulace rapidně zrychlí, pracuje však "pouze" ze systémovými aplikacemi - výjimečně nějaká hra či demo.

V poli "Screen" volíme ovladač grafiky v PC, rozlišení pro zobrazení v PAL (NTSC), bitovou hloubku (shodná jako v systému Windows - na ploše klepněte myší a vyberte vlastnosti) a obnovovací frekvenci. Položku "Windowed" mám záměrně 720 x 576 bodů, což odpovídá signálu DV video resp. DVD pro případný export ze záložky "OUTPUT".

V poli "Settings" volíme typ zobrazení pro "Native mode" (PAL/NTSC) - okno, okno bez okrajů či celá obrazovka a totéž pro grafickou kartu "RTG mode" - poznámka: okno na ploše Windows nemůže být (nelogicky) větší než plocha samotná. Zaškrtávácí volby slouží ke korekcím a filtracím nízkých rozlišení. "Refresh" nastavuje zobrazení každého n-tého snímku, snímky lze přeskakovat (z dob pomalých PC), "FPS adj." snímkování za sekundu (plynulost souvisí s obnovovací frekvencí). V dolní části jsou korekce pro obraz - "Reset to defaults" nastaví výchozí.

Pole "Centering" centruje obraz doprostřed monitoru a "Line Mode" nastaví řádkování - "Scanlines" je klasika, nás bude zajímat režim "Double".


SOUND - nastavení zvukového výstupu

Amiga využívá část obvodu PAULA pro zvuk, jež je standartně ve 4 nezávislých kanálech poslaný 2/2 do sterea, 8 bitů, frekvence 28.8 kHz (OCS/ECS). Čipset AGA umí interní resampling 14 bitů, ve VGA režimech až na dvojnásobné frekvenci (emulátor zatím nenásobí). Rozšířením jsou zvukové karty a především systémové AHI rozhraní, které emulátor používá vysíláním přímo na ovladač v PC - aplikace však musí AHI podporovat, pak se dočkáme výborné kvality bez zatížení emulace.

V okně nastavíme ovladač zvukové karty "Sound device" a v poli "Volume" hlasitost. V poli "Sound Emulation" lze emulaci zvuku úplně zakázat, dále zakázat s emulací (např. kvůli časování), povolit a povolit se 100% přesností - s tím souvisí "Sound Buffer Size" - 2ms je dobrý poměr výkon/synchronizace.

V poli "Settings" volíme výstupní režimy (nechávám Stereo), dále oddělení sterea "separation" - nejen pro sluchátka je 20% dobrá volba. Frekvence souvisí s výkonem PC, takže pro kvalitu nejvyšší hodnota (nemá co dělat s frekvencí emulovaného zvuku). "Swap channels" prohodí kanály mezi sebou, "Stereo delay" je jakýsi efekt, "Interpolation" vyhlazuje 8-bitový zvuk (proto jsem to zakázal) a "Audio filter" je původní hardwarový filtr, který potlačuje vyšší frekvence - Lotus v tunelu :o)

Také lze imitovat zvuk disketových jednotek - skutečnost je však výrazně lepší.


GAME & I/O PORTS - nastavení portů

V prostředí emulovaného počítače Amiga lze používat vstupně-výstupní porty počítače PC.

V poli "Parallel Port" volíme tiskárnu - ovladač v systému Windows. Lze zapnout detekci PostScriptu a také emulaci, včetně parametrů pro Ghostscript. Tiskovou úlohu (strašnej název) lze odstranit tlačítkem "Flush print job". Na typu připojení nezáleží (LPT, USB).

V poli "Serial Port" nastavuje sériový port přímo. Volíme zásuvku, ponecháme RTS/CTS, ke sdílení zapneme volbu "Shared" a přímý přístup zajistí volba "Direct". Nově lze používat speciální UAE ovladač "uaeserial.device".

Pole "MIDI" - díky podpoře lze konečně přehrávat např. General-MIDI soubory na bance zvukové karty v PC (konec pro softwarový GMPlay). Využívá nastavení na straně Windows (bez omezení) a z prostředí Amigy lze ovládat jakékoliv MIDI nástroje, včetně vstupu (takže hurá pro OctaMED či Bars&Pipes). Měla by být zapnuta emulace sériového portu.

Pole "Mouse/Joystick Ports" zastupuje oba porty počítače Amiga pro myši či joysticky (dle potřeby). Na portu "0" je standartně myš, na portu "1" digitální joystick - zde se volí herní zařízení. Nemáte-li herní ovladač, můžete využít volbu mapy klávesnice, která joystick zastoupí. "Swap ports" prohodí tyto porty mezi sebou. Levnou redukcí lze snadno připojit až dva mikrospínačové joysticky k PC.


INPUT - nastavení vstupních zařízení

V této záložce lze zásadně ovlivnit chování klávesnice, myši, tabletu, joysticku či jiných herních zařízení. Nicméně na nějaké nastavení přijde řeč až v případě problémů s některými specialitami. Víc k tomu napsat neumím.

V dolní části je možné přiblížit analogový joystick principům digitálního, ale stejně to není ono - mikrospínač je zkrátka mikrospínač. Zajímavé je zapnutí automatické střelby "Autofire rate" při držení tlačítka pro střelbu - FIRE.

Položkou "Mouse speed" lze nastavit rychlost pro posuv myši, což se může hodit u některých her. Jinak rychlost myši se dá nastavit v operačním systému Amiga vcelku pohodlně, funguje i rolovací kolečko.

Jestlipak víte, že dvoutlačítková myš se poprvé objevila právě s příchodem počítačů Amiga 1000 ??? Prostě a jasně - bez Amigy by byl celej svět v ...


OUTPUT - výstupy z emulátoru

Zde lze pořídit kopie aktuálních obrazovek, prohledat paměť na výskyt hudebních skladeb či zvuků a také pořídit audiovizuální záznam.

V poli "Output Properties" nastavíme cestu k souboru pro export. Lze samostatně o zvuk, video či obojí dohromady. Nejprve si nastavíme formát pro zvuk (dle vyobrazení) a pro video dostupný systémový kodek (něco od Microsoftu) - formát stran videa v pixelech přímo závisí na nastavení v záložce "DISPLAY" - o ostatní se postará kodek. Volba "Disable frame rate limit..." zajistí uložení všech snímků dle nastavení (viz. vyobrazení 50) bez ohledu na to, co je nastaveno v záložce "DISPLAY". Lze volit obrazovou normu PAL či NTSC. Tlačítkem "AVI output enabled" aktivujeme export - opět spustíme emulaci a zahájí se export. V případě zvuku je export rychlou záležitostí, export videa bude pomalejší. Pro ukončení exportu se vraťte klávesou F12 do záložky, zrušte "AVI output enabled" a pro jistotu si ihned vyexportovaný soubor nakopírujte do jiného adresáře.

V poli "Ripper" uložíte tlačítkem "Save screenshot" obsah aktuální obrazovky, "Pro Wizard" vyhledává hudbu, "Sample ripper" samostatné zvukové vzorky.

Pole "Input recorder" by mělo tlačíkem "Record" ukládat činnost, kterou provádíte a následně přehrát tlačítkem "Playback".


FILTER - výstup obrazu na DirectX/OpenGL

Jedná se o přesměrování grafického výstupu přes ovladače DirectX nebo OpenGL s parametry, které mohou zajistit plynulejší pohyb grafiky, vyhlazení, zaostření a další korekce obrazu - hodí se např. k výstupu na TV-out. Rychlost a kvalita velmi závisí na druhu, schopnostech a také na ovladačích grafické karty v počítači PC. Spíše pro vyzkoušení a specialisty.


DISK SWAPPER - databáze obrazů disket

Záložka nemá s emulací nic společného, ale pro někoho to může být výborná pomůcka, která se velmi dobře uplatní u vícedisketových her, které využívají pouze jednotku "DF0:".

Do seznamu v hlavní části okna lze snadno vložit i odstranit cesty k obrazům disket, databáze si poradí i s archivem, ve kterém si vyberete to, co potřebujete - viz. vyobrazení :-) Veškeré operace s disketami se tak velmi zrychlí.


MISC - různá dodatečná nastavení

"Untrap mouse..." přepínač aplikací na třetí tlačítko myši. "Show GUI..." zapne konfigurační okna, startujete-li klikem na konfigurační soubor. "On-screen LEDs" indikátory diskových zařízení (PAL/NTSC, okno nejméně 800x600), "uaescsi.device" přístup na CD/DVD z AmigaOS (zařízení CD0: ...) "Don´t show taskar button" odstraní taskbar tlačítko (???). "Always on top" okno WinUAE vždy nad okny ostatními. "Disable power..." vypne šetřící režimy Windows. "Bsdsocket.library..." propojí AmigaOS k sítím Windows (internet). "Use CTRL+F11 to quit" konec WinUAE touto kombinací (znemožní CRTL+F4). "Don´t use RGB overlays" vypne překreslování. "ASPI SCSI" jsou volby pro vypalování. "Synchronize clock" synchronizace času s PC. "Catweasel" podpora disketového řadiče hardwarového zařízení. "Magic Mouse" povolí používat myš mimo okraje.

V poli "Language" se volí lokalizace pro WinUAE (neanglický katalog je v adresáři aplikace jako DLL knihovna - každá verze WinUAE se mění - dělal jsem to dvakrát a už nebudu).

"Keyboard LEDs" zajistí LEDkám na klávesnici např. blikání při komunikaci s disketou. Volba "USB" zapne podporu pro USB klávesnice.

Pole "State Files" slouží k uložení "Save state" aktuálního stavu (objem dle velikosti v záložce RAM) a kdykoliv tento stav obnovit "Load state" - vhodné např. k uložení rozehrané hry.

Specialisté mohou využít záznamy o procesu.


PRIORITY - nastavení priority aplikace

Zde lze zásadně ovlivnit rychlost emulátoru a jeho vytížení s ohledem na svého hostitele.

Prioritu lze nastavit pro aktivní proces "When Active", neaktivní proces na pozadí "When Inactive" a uživatelsky minimalizovaný proces "When Minimized" (minimalizované okno). U méně aktivních možností lze navíc emulaci pozastavit volbou "Pause emulation" a/nebo zakázat emulaci zvuku volbou "Disable sound". Vše záleží na uživateli.

Hurá, sláva, konec konfiguračních oken :o)


EARLY - nejnižší nastavení systému

Amiga Early Startup Control se dá přirovnat BIOSu, které má každý PC počítač. Do této nabídky se dostanete po resetu (reset tj. uživatelsky klávesová kombinace na PC klávesnici CTRL+WIN+WIN, nuceně softwarově, pád systému) držením obou tlačítek myši.

Jakoukoliv klávesou se přepíná norma PAL/NTSC, což není v emulátoru zase až tak využitelné - řeší konfigurace WinUAE.

Tlačítko "Boot Options" otevře nabídku rozpoznaných diskových zařízení, ze kterých lze startovat, přiřadit bootovací prioritu či je zcela vypnout. Při spouštění starších aplikací pro CPU 68000 někdy pomůže vypnout "CPU Cache".

Tlačítko "Display Options" otevře nabídku, ve které lze degradovat čipset AGA "Best Available" na starší "ECS" nebo nejstarší "OCS" - opět pro starší aplikace, také lze nastavit v konfiguraci WinUAE.

Tlačítko "Expansion Board Diagnostic" zobrazí informace o připojených kartách - např. turbokarty s vyšším typem CPU.

Tlačítko "Boot" nastartuje systém dle priority z jednotky, která má médium s bootovatelným sektorem (disketa, pevný disk).

"Boot With No Startup-Sequence" nastartuje minimální systém - např. viz další obrázek AmigaDOS. Tento postup zajistí největší dostupnou CHIP RAM - využívá se při spouštění demosnímků nebo her příkazem z CLI.


AMIGA DOS - nenastartovaný systém

Označení "nenastartovaný systém" není zcela přesný. Jsou-li na diskovém zařízení soubory příkazů AmigaDOSu, lze je používat stejně jako spustit spustitelný soubor, který nevyžaduje nastartovaný systém. Důležité je, že v tomto stavu je maximálně volná paměti, což se hodí zejména pro demosnímky, někdy i hry - aplikace, které lze spouštět z plně najetého systému jen obtížně (čtěte dokumentační soubory např. "readme...", kde bývá popsáno, co spuštění vyžaduje - většinou).

Toto je také způsob, jak "pohodlně" opravit či nastavit systém, který nenabíhá korektně. Pro tyto případy je dobré si vytvořit na disku adresář s aplikace pro záchranu - nějaký souborový manažer (FileMaster, Directory Opus) pro přesuny souborů (potíže s ovladači v Devs, programy ve WBStartup atd.) a jednoduchý textový editor (CygnusED, Ed ...) pro opravy startovacích souborů (S/startup-sequence, S/user-startup, event. další).

Je tady jedna zajímavost, která je v horní části okna - a sice rok 2002, ačkoliv v konfiguraci WinUAE "ROM" je vložen soubor s obrazem "ROM/KickStart 3.1", což je prokazatelně starší záležitost. Nastartujete-li přes "Early..." bez startovačky ihned po prvním spuštění emulace, bude zde informace skutečně z ROM 3.1. Amiga totiž dokáže softwarově povyšovat (namapovat) svůj základ - viditelná informace se tedy týká nejméně jednoho plného najetí operačního systému OS 3.9 s aktualizačním balíčkem BoingBag. (Ehm, i stará Amiga 500 takto uměla něco víc než ROM 1.3 :-P)



© 2002 - 2014                    Amiga, AmigaOS & their logos are registered trademarks